BLOG

7 głównych błędów popełnianych przy zakładaniu startupów i nowych firm

Założenie firmy lub startupu dla kogoś kto robi to po raz pierwszy, może być niełatwym wyzwaniem. Czy zrobisz to z sukcesem, czy osiągniesz porażkę, w dużej mierze zależy od decyzji, jakie podejmiesz na swojej przedsiębiorczej ścieżce. Mimo że nie ma w 100% niezawodnego sposobu na założenie startupu lub firmy, to istnieją pewne powszechne błędy, które powinieneś poznać zanim zdecydujesz się na prowadzenie biznesu, po to, żeby ich uniknąć. 

 

Artykuł powstał w oparciu o warsztat Marka Wzorka oraz ecoCoach podczas cyklicznego spotkania Thursday Gathering organizowanym przez Fundację Venture Café Warsaw oraz organizację CIC - Cambridge Innovation Center. 

 

W trakcie warsztatu uczestnicy - założyciele startupów, liderzy z biznesu, przedstawiciele funduszy inwestycyjnych - podzielili się głównymi wyzwaniami i błędami spotykanymi przy zakładaniu nowej firmy lub startupu, oraz jakie rozwiązania warto zastosować, żeby unikać tych błędów w przyszłości. 

 

Marek Wzorek oprócz prowadzenia warsztatu i facylitacji tego inspirującego i wartościowego spotkania, również podzielił się 7 głównymi błędami, które zebrał on i zespół ecoCoach w trakcie współpracy z kilkuset liderami, CEO oraz założycielami startupów, oraz podzielił się narzędziami i dobrymi praktykami, które można zastosować dla wyeliminowania błędów oraz dla szybkiego rozwijania biznesu. 

 

Jakie jest 7 głównych błędów popełnianych przy zakładaniu startupów i nowych firm oraz dlaczego ich uniknięcie może być kluczowe w osiągnięciu sukcesu? 

 

Etapy rozwoju startupu

Zanim przejdziemy do głównego wątku artykułu, warto dowiedzieć się, jak rozwija się startup oraz jak wygląda na poszczególnych etapach swojej transformacji. 

 

1. Pomysł

Wszystko zaczyna się od pomysłu, który najczęściej jest czynnikiem, dzięki któremu decydujesz się założyć firmę. Oczywiście sam pomysł to za mało - istotne jest zbadanie potrzeb rynkowych oraz sprawdzenia swojej konkurencji. Nawet najlepszy pomysł na biznes może się nie sprawdzić, jeśli nie trafi na właściwych odbiorców.

 

2. Pierwszy feedback od mentorów lub coachów biznesowych

Wielu młodych przedsiębiorców lub założycieli startupów boryka się z problemem, że często mają rewelacyjny pomysł na biznes, ale obawiają się wyjść na rynek z pomysłem oraz zapytać o radę. 

 

Jak powiedziała na przykład założycielka startupu Digital Flash, Laura Mignott, jako przestroga dla innych założycieli startupów na przyszłość: „Proszenie o pomoc i poradę u ludzi, których spotkałeś, jest niezbędne”

 

Często założyciele startupów nie mają odpowiednich zasobów finansowych, czasowych, pełni wiedzy oraz kompetencji, potrzebnych do tego żeby skutecznie założyć i rozwinąć startup. Na początku tworzenia startupu, zadań i odpowiedzialności jest bardzo dużo, a czas ucieka. Dodatkowo na rynku na który chce wejść nowy przedsiębiorca, działają już dobrze usytuowane firmy oraz równolegle aktywni mogą być pozostali potencjalni założyciele podobnych startupów. To z tego względu czas jest najcenniejszym zasobem.

 

Historie rozwoju takich firm jak Google, AirBNB, LinkedIn, Uber, Dropbox, WhatsApp lub Twitter nie byłyby tak spektakularne, gdyby te firmy na początku swojej działalności nie skorzystałyby ze współpracy z coachem biznesowym, mentorem lub funduszem Venture Capital, które pomogły im w rozwoju. Stała współpraca z doświadczonym coachem biznesowym lub mentorem i jego stałe wsparcie jest obowiązkowe, jeśli chce się osiągnąć długofalowy sukces biznesowy. 

 

3. MVP - Minimum Viable Product 

Oznacza produkt we wczesnej fazie rozwoju. Kiedy zaczynasz budować startup, bardzo często dysponujesz ograniczonymi zasobami finansowymi i czasem. MVP to element koncepcji Lean Startup i w najlepszym tłumaczeniu oznacza “minimalnie satysfakcjonujący produkt”. W praktyce jest to szybka i tania opcja do przetestowania, czy to co oferujesz będzie budziło zainteresowanie wśród Twoich potencjalnych klientów. W dalszej części artykułu dowiesz się więcej na ten temat. 

 

4. Feedback z rynku

Nawet jeśli na początku sprawdziłeś rynek oraz konkurencję, to dopiero po wprowadzeniu produktu lub usługi okaże się, czy Twoja firma osiąga sukces i usługi lub produkty się realnie sprzedają, a ludzie polecają je dalej. Na tym etapie mogą pojawić się pewne błędy, których nie zauważyłeś na samym początku, ale które w każdej chwili możesz wyeliminować. Być może będziesz musiał dokonać pewnych zmian, aby sprostać potrzebom swoich klientów.

 

5. Faza BRIdge Alfa finansowania

Faza seed finansowania zalicza się do Venture Capital, czyli inwestycji kapitałowych realizowanych na pozagiełdowym rynku w biznesowe projekty na wczesnym etapie rozwoju. W Polsce finansowanie umożliwiają fundusze z programu Bridge Alfa. Poziom finansowania waha się zwykle od 300 do 600 tys. PLN. Warto rozważyć taką możliwość, jeśli masz dobrze przygotowany biznesplan i jesteś pewny, że Twój pomysł przyniesie zyski. Wiecej na temat funduszy Venture Capital i BRIdge Alfa przeczytasz tutaj. 


 

6. Skalowanie 

Zacząłeś prowadzić firmę, zyskałeś klientów, osiągasz zyski i tak naprawdę mógłbyś już “spocząć na laurach”. Oczywiście możesz się zatrzymać na “etapie dobrej firmy” i nie myśleć o dalszym rozwoju. Pamiętaj jednak, że startup, aby przestał być startupem i zamienił się w dobrze prosperującą firmę, powinien być skalowany. To dobry moment na zatrudnienie kolejnych pracowników, poszerzenie zakresu usług lub wejście na kolejne rynki. 

 

7. Faza B 

Faza B to finansowanie startupu gotowego do skalowania. Podobnie jak przy fazie BRIdge Alfa, w tym celu korzysta się z funduszy Venture Captal. Inwestycja na tym etapie umożliwia wejście i stworzenie produktów lub usług na inne rynki. 

 


 

Ile czasu potrzebuje startup, aby osiągnął pełnię swojego rozkwitu? To zależy; niektóre firmy mogą rosnąć szybciej, inne zaś potrzebują na to więcej czasu. Bardzo często na sam rozwój mają wpływ inwestycje, które poniesiesz, ludzie, których spotkasz na swojej drodze i solidna strategia rozwoju biznesu. To nie wszystko. Jeśli rozwijając firmę unikniesz popularnych błędów, nie tylko zmniejszysz ryzyko upadku działalności, ale przyspieszysz proces postępu biznesu. Poznaj 7 głównych błędów popełnianych przy zakładaniu startupów i nowych firm! 

 

 1. Obawy przed podzieleniem się pomysłem i wyjściem na zewnątrz

Czy wiesz, że większość pomysłów biznesowych nigdy nie zostaje zrealizowana? Najczęstsze przyczyny to: brak pieniędzy, niemożliwa realizacja swojego pomysłu i… obawy przed podzieleniem się swoim pomysłem i wyjściem na zewnątrz.

 

Trudno znaleźć właściciela firmy, który nie odczuwałby niepokoju związanego z losem swojego biznesu. Nie jest więc niczym nadzwyczajnym, że zanim założysz pierwszą firmę, masz pewne obawy. Jednak dla wielu przedsiębiorców może być to prawdziwą przeszkodą utrudniającą podjęcie pierwszych kroków.

 

Najczęstsze obawy, z jakimi spotykają się nowi przedsiębiorcy to:

  • “Nie wiem, od czego zacząć.”
  • “Jestem jeszcze za młody na własny biznes.”
  • “Jestem już za stary na własny własny biznes.”
  • “Nie będę mieć klientów.”
  • “Bliscy mnie nie wspierają.”
  • “Nie jestem ekspertem od biznesu.”
  • “Konkurencja jest bardzo duża.”

 

Receptą na te obawy jest współpraca z coachem biznesowym, odkrycie ich w formie ograniczających przekonań oraz przeformułowanie lub pozbycie się. 

 

Na niektóre rzeczy, jak opinia ludzi wokół siebie, nie będziesz mieć wpływu i pozostaje tylko trzymanie się swojego zdania lub rozwianie wszelkich wątpliwości ludziom, na których zdaniu Ci zależy.

 

Na całą resztę masz wpływ i tylko od Ciebie zależy, czy i jak skutecznie otworzysz firmę. 

 

Można zapobiec obawom lub maksymalnie zminimalizować swój strach. Rozwiązaniem jest odpowiednie przygotowanie się:

- wiara w przyszły biznes oraz wizja sukcesu

- silne i wspierające przekonania, które pozwolą Ci zachować konsekwencję oraz dyscyplinę

- dobrze opracowany model biznesowy

- solidny biznesplan

- zapewnienie sobie wsparcia w trakcie pierwszych tygodni oraz miesięcy rozwijania biznesu

- sprawdzenie, czy pomysł biznesowy z powodzeniem wejdzie na rynek.

 

Drugi błąd wielu startupów to:
 

2. Nie stworzenie MVP

Przygotowałeś się do założenia firmy, co zmniejszyło Twoje obawy przed startem. Wykonałeś biznesplan i jesteś gotowy do sprawdzenia potencjału na rynku. Teraz czas na stworzenie MVP, czyli usługi lub produktu, który jest gotowy do przekazania do użytku klientowi, który ma tylko minimalne funkcjonalności ale pozwalające już uzyskać informację zwrotną od klienta lub klientów. Ma za zadanie pokazać klientowi wartość, a Tobie umożliwić zmierzenie zainteresowania i zbadania rynku, cen, kierunków rozwoju produktu lub usługi. MVP to może być zarówno usługa, produkt, pierwsza wersja strony internetowej lub mały zalążek czegokolwiek czym firma ma się zajmować. 

 

Ten ważny krok często pomijają początkujący przedsiębiorcy. 

 

Abyś mógł dowiedzieć się, czy Twoja usługa lub produkt ma szansę realizacji, musisz odpowiednio zweryfikować swój pomysł biznesowy. Stworzenie MVP, to najlepszy sposób na to, żebyś dowiedział się, czy usługa lub produkt on potencjał. 

 

Jednym ze sposobów tworzenia MVP jest eksperymentowanie. Eksperyment ma na celu podejmowanie szybkich, świadomych i pozbawionych ryzyka decyzji. Jeden ze sposobów walidacji MVP polega na analizowaniu zachowań potencjalnych klientów na prostym landing page’u lub specjalnie stworzonej stronie internetowej produktu lub usługi. To może być również pierwszy prototyp produktu lub nawet jego pierwszy projekt.

 

Na rynku dostępne są także gotowe narzędzia do testowania MVP. Jednym z nich jest  Quick MVP. 

 

Sprawdzenie pomysłu biznesowego oraz hipotez, jakie ma wielu pomysłodawców startupów, pozwoli Tobie zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale również czas, dzięki testowaniu swoich założeń na rzeczywistym rynku i prawdziwych klientach. 

 

Brak stworzenia MVP może przyczynić się również do późniejszego niesprostania oczekiwaniom rynku. Bez tego nie tylko wiele ryzykujesz, ale masz mniejsze szanse na faktyczne osiągnięcie sukcesu biznesowego. 

 

3.  Nie kontaktowanie się z klientami i nie słuchanie ich

Ważne pytanie, na które musisz odpowiedzieć przed założeniem startupu, to: “W jaki sposób mój biznes może stać się wyjątkowy dla klientów?”. To właśnie wyjątkowość firmy jest dla Ciebie jedną z najważniejszych przewag konkurencyjnych. Najskuteczniejszą metodą jest po prostu kontaktowanie się ze swoimi klientami i słuchanie ich potrzeb. 

 

W tym celu możesz posłużyć się dwoma narzędziami: USP oraz Market Research.

 

USP, czyli Unique Selling Proposition (tłumacz. “unikalna cecha oferty”), to wskazanie, że Twoja firma jest wyjątkowa na tle konkurencji w celu lepszego ukierunkowania swoich wysiłków sprzedażowych. Ustalenie swojego USP wymaga wiele pracy i kreatywności. Jednym ze sposobów jest przeanalizowanie, w jaki sposób inne firmy wykorzystują swoje USP na swoją korzyść. Jeśli dowiesz się, co przekazują inne firmy, w jaki sposób sprzedają i o jakich cechach swoich produktów/usług mówią, możesz dowiedzieć się wiele o ich “wyróżniku”. Aby poznać swoje USP, wykonaj trzy kroki:

1. Wejdź w “buty klienta”.

2. Dowiedz się, co może motywować zachowania klientów i ich decyzje zakupowe.

3. Odkryj prawdziwe powody, dla których klienci kupią Twój produkt lub usługę, a nie sięgają po inne alternatywy.

 

Kilka inspiracji:

  • Firma oferująca lekcje tańca nie sprzedaje lekcji dlatego, że ktoś po prostu chce nauczyć się tańczyć. Częstą motywacją jest zgubienie kilku kilogramów, przygotowanie się do pierwszego tańca na ślubie, zwiększenie swojej pewności siebie lub poznanie partnera lub partnerki.
  • Restauracja nie zaspokaja tylko żywieniowych potrzeb klientów, ale również te związane z budowaniem relacji (obiad z przyjacielem, randka), potrzebą bycia dobrze obsłużonym czy wygodą (posiłek w restauracji zamiast samodzielnego przygotowania go w domu).
  • Niektóre linie lotnicze nie sprzedają tylko biletów na samoloty, ale dostarczają szybkie dostanie się do innej lokalizacji w sposób komfortowy, przyjazną obsługę lub dołączenie do elitarnej grupy społecznej i prestiżu. 

 

Z kolei Market Research, czyli badanie rynku, to proces zbierania informacji o osobach kupujących Twoje usługi lub produkty, aby ocenić, jak opłacalne i skuteczne mogą one być. 

 

Market Research zapewnia wgląd w wiele różnych aspektów, które wpływają na wynik finansowy, w tym:

  • Co jest trendem w Twojej branży i w oczach potencjalnego kupującego?
  • Kto tworzy rynek i jakie są jego wyzwania?
  • Co wpływa na zakupy i konwersje wśród docelowych klientów? 

 

Kiedy pomijasz badania rynkowe, tracisz cenne wskazówki, które pomogą Twojej firmie na dłuższą metę. Właściciele firm, które odniosły sukces, znają swoje rynki, rozumieją potrzeby konkurencji i klientów oraz gromadzą wszystkie informacje niezbędne, aby ich firmy były konkurencyjne. Wiedzą, dlaczego ludzie kupują ich produkty i usługi, a nie tylko “kiedy i gdzie”. Zaniedbanie badania rynku może skutkować nie tylko złym skierowaniem swojej usługi lub produktu, ale także strachem przed ryzykiem i brakiem potrzebnej decyzyjności. 

 


 

4. Niepodejmowanie decyzji

Niektórzy mówią: “Niepodejmowanie decyzji to nasza narodowa specjalność.”;) Jest to żartobliwe stwierdzenie, ale oczywiście borykają się z tym nie tylko Polacy. Jednak prawdą jest, że początkujący przedsiębiorcy mają problem z decyzyjnością, co wynika często z obawy przed wyjściem z własnej strefy komfortu i rozpoczęciem tego, co nieznane. W rzeczywistości brak podejmowania decyzji często wpływ na poczucie braku kontroli, ryzyko niepowodzenia oraz fiasko biznesowe. 

 

Jak zacząć podejmować decyzje? Najlepszym sposobem jest współpraca z coachem biznesowym, i podczas każdej sesji w trakcie procesu coachingowego, postawić sobie za zadanie podejmowanie jak największej liczby trafnych i ważnych decyzji. Dodatkowo, jeśli już masz zespół, możesz jasno ustalić lub uzgodnić z pozostałymi wspólnikami lub współpracownikami, kto jest odpowiedzialny za poszczególne obszary. Następnym krokiem powinno być ustalenie celów i mierzenie działań. 

 

Każda dobrze prosperująca firma czy startup wymaga odpowiedniego mierzenia, czyli wyznaczania metryk. Wyznaczanie sobie i organizacji celów powinno być pierwszym krokiem, zanim zostaną wdrożone jakiekolwiek działania biznesowe. Bez mierzenia firma będzie “błądzić po omacku”, jakiekolwiek przedsięwzięcia będą chaotyczne, a w miarę rozwoju biznesu pojawi się poczucie braku kontroli nad startupem czy firmą. 

 

Mierzyć powinno się wszystko - od sprzedaży, poprzez działania zespołu, aż po główne cele firmy (np. w jakim punkcie biznesowym chcesz być za X lat).

 

Istnieją różne metody wykonywania pomiarów, jak KPI, Vanity Metrics czy OKR. O OKR, czyli Objectives and Key Results, jednej z najskuteczniejszych metod zarządzania celami, pisaliśmy w naszym artykule: “Metoda OKR - co to jest i jak jej się używa? Cele i kluczowe rezultaty: 5 zasad skutecznego planowania i realizowania celów w zespołach i w organizacjach”

 

5. Brak finansowania i kompetencji zarządzania finansami

Rozwój startupu w jego początkowej fazie wiąże się z problemem zgromadzenia odpowiedniego kapitału, a co za tym idzie - z ponoszeniem niezbędnych inwestycji. Często założyciele startupów lub młodzi przedsiębiorcy kończą swoją przygodę z biznesem, ponieważ kończy się poduszka finansowa, którą sobie przygotowali. Dodatkowo warto zadbać o edukację finansową i podstawowe zwroty biznesowe oraz mechanizmy zarządzania finansami. Następnie jeśli opanujesz kontrolę nad sprawami finansowymi firmy, warto pomyśleć o dofinansowaniu, by mieć możliwość większego rozwoju, a nawet skalowania biznesu. 

 

Mamy dzisiaj wiele możliwości, jeśli chodzi o pozyskiwanie funduszy dla biznesu - fundusze z Unii Europejskiej, dofinansowania na rozpoczęcie biznesu, pożyczki skierowane do przedsiębiorców. Weź pod uwagę również dwie inne, ciekawe opcje, zwłaszcza jeśli jesteś przekonany o innowacyjności swojego pomysłu.

 

1. Grant - jest to bezzwrotne wsparcie finansowe przyznawane w drodze konkursu przez organizację publiczną przeznaczone na realizację określonego celu. Najczęściej przyznawane jest przez Lokalne Grupy Działania. Aby dowiedzieć się o możliwościach, z jakich możesz skorzystać, dowiedz się o grantach w twojej lokalizacji lub skontaktuj się z nami.

2. Aniołowie Biznesu - są to osoby prywatne, inwestujące swój kapitał w startupy i przedsiębiorstwa, najczęściej na wczesnym etapie rozwoju. Najczęściej też są to doświadczeni przedsiębiorcy, którzy nie tylko okażą finansowe wsparcie, ale również będą pomocni w rozwoju biznesu oferując swój mentoring czy sieć kontaktów, jaką posiadają. Coache biznesowi z ecoCoach to często również Aniołowie Biznesu lub posiadamy w gronie naszych klientów oraz w sieci kontaktów innych Aniołów Biznesu, dlatego skontaktuj się również z nami.

 

Niekorzystanie z takich możliwości nie jest największym błędem, jaki możesz popełnić zakładając firmę czy startup. Jednak gromadząc kapitał tylko za pomocą swojej firmy i nieponoszenie różnego rodzaju inwestycji może opóźnić jej rozwój, a w najgorszym przypadku przyczynić się do jej upadku, gdy tylko pojawi się problem z przepływem pieniędzy. 

 

W gorszej sytuacji są osoby, które nie posiadają kompetencji zarządzania finansami - kluczowej kompetencji przedsiębiorcy. Dobrą wiadomością z kolei jest to, że jak każda kompetencja, może ona zostać rozwinięta, jeśli tylko wykażesz do tego inicjatywę. Skorzystaj z możliwości dostępnych na rynku: książek, szkoleń, wsparcia doradców, mentorów i coachów. Dzięki temu będziesz w stanie zawsze panować nad sytuacją finansową swojej firmy, przepływem pieniędzy i ograniczysz ryzyko upadku i ewentualnych długów. 

 

6. Ludzie: niewłaściwy dobór wspólników oraz dalszych liderów organizacji

Bardzo często powtarzamy, że biznes to przede wszystkim ludzie - nie tylko klienci, ale także osoby w firmie, którymi się otaczasz. O ile w sytuacji, gdy “sam sobie jesteś szefem” i ten problem Cię nie dotyczy (jeszcze - bo jeśli uważnie czytałeś poprzednie punkty to wiesz, że firma powinna być skalowalna), o tyle posiadając wspólników i pracowników powinieneś dbać o odpowiedni dobór ludzi wokół siebie.

 

Twoja reputacja przedsiębiorcy jest bardzo ważna. Kiedy masz niewłaściwego partnera biznesowego, może ona ucierpieć. W zależności od tego, jakie pojawiają się problemy ze wspólnikami czy pracownikami, złe partnerstwo może prowadzić do utraty klientów, toksycznej kultury firmy i niemożności znalezienia sposobów na zwiększenie zysków. Jeśli Twój partner jest nieetyczny lub angażuje się w nieuczciwe zachowanie, może to nawet oznaczać grzywnę lub postępowanie sądowe przeciwko Twojej firmie.

 

To najgorszy możliwy scenariusz, ale wyobraź sobie, że pracujesz z osobą o zupełnie innym poglądzie na biznes, innych wartościach lub konfliktowej osobowości. Jak długo wytrzymasz?

 

Możesz temu zapobiec, rozpoczynając biznes z odpowiednimi ludźmi. To ważna decyzja, której nie powinno się podejmować pochopnie, a niestety początkujący przedsiębiorcy bardzo często popełniają ten błąd. Tylko dlatego, że dana osoba jest Twoim przyjacielem lub kiedyś próbowaliście swoich sił razem nie oznacza, że będzie dobrym partnerem biznesowym. Najważniejsze jest, byś obiektywnie ocenił cechy potencjalnego kandydata na wspólnika firmy aby móc określić, czy tworzenie biznesu akurat z nim będzie najlepszym dla Ciebie wyborem. 

 

Jeśli myślisz o rozpoczęciu z kimś współpracy, rozważ konsultację (lub kilka) z mentorem lub coachem, który pomoże określić, czy jest to dobre dopasowanie. Możesz umówić się sam lub przyjść ze swoim kandydatem. Osoba z zewnątrz pomoże Wam sprawdzić, czy Wasze style komunikacji, etyka pracy, cele i wizja są kompatybilne. 

 

Pamiętaj, że wybranie odpowiednich ludzi wokół siebie to jedna z najważniejszych decyzji, które będziesz musiał podjąć. Dlatego wymaga należytej staranności. 

 

7. Brak modelu biznesowego, który można skalować

Rewolucyjny produkt, dopracowane procesy wewnątrz organizacji i duża liczba klientów to w dzisiejszym dynamicznym świecie zdecydowanie za mało, aby firma mogła odnieść sukces. Wiele startupów nie przetrwało próby czasu i upadło już na etapie samego prototypu, a wszystko dlatego, że nie wdrożyli oni odpowiedniego modelu do swoich zasobów. To, co wyróżnia dobrze prosperujące firmy od innych to efektywny i przemyślany model biznesowy. Jeśli zastanowisz się, dlaczego Facebook wyparł MySpace lub iPhone Nokię, to będziesz wiedział, że wygrała nie ta firma, która ma lepszą usługę czy produkt, ale ta, która potrafiła skuteczniej sprzedać i przekazać więcej wartości klientom. 

 

Tak naprawdę każda firma posiada model biznesowy, nawet jeśli taki dokument nigdy nie powstał, a jej właściciel nie jest tego świadomy. Często jednak jest on niewłaściwy lub nie umożliwia skalowania. 

 

Jeśli zakładasz firmę, która oferuje usługi/produkty podobne do tych, które są już na rynku, to brak modelu biznesowego faktycznie zahamuje rozwój firmy, ale w najlepszym przypadku nie spowoduje jej upadku. 

 

Jeśli jednak chcesz założyć startup, a Twoja usługa/produkt nie są znane odbiorcom, czyli nie masz pewnej “utrartej ścieżki” to brak modelu biznesowego jest ogromnym ryzykiem, a nawet brak jego późniejszej weryfikacji. Startupy często są zmuszone do bazowania na różnych hipotezach, aby móc wypracować sobie model biznesowy dopiero z czasem. 

 

Istnieją pewne sposoby na walidację modeli biznesowych, takie jak omawiane wcześniej Minimum Viable Product (MVP), Lean Canvas czy po prostu wywiady z klientami. 

 

Dobry, zdrowy model biznesowy powinien dać się skalować. Być może nie zależy Tobie od razu na stworzeniu firmy o wielkich rozmiarach, ale dobrze mieć świadomość, że w każdej chwili, jeśli zmienisz zdanie - masz możliwość wejścia na wyższy poziom biznesowy. 

 

Znajomość najczęściej popełnianych biznesowych błędów oraz sposoby na ich rozwiązanie to cenna wiedza, która uświadamia, że założenie firmy to nie jednorazowe wydarzenie, a długotrwały proces. Jeśli poświęcisz swój czas na dokładną analizę, badania i przygotowanie sie do założenia firmy unikniesz wymienionych wyżej błędów. Odniesienie sukcesu biznesowego nie będzie trudnością, tylko czymś zdecydowanie pewnym. A chyba właśnie po to chcesz założyć firmę, prawda? 

 


 

Zapraszamy na bezpłatną sesję konsultingową i omówienie Twoich wyzwań związanych z rozwojem siebie, zespołów oraz Twojej organizacji. Umów termin w kalendarzu lub napisz do nas na info@ecoCoach.pl. Sukces klientów to nasza pasja - pozwól, że i Tobie pomożemy efektywnie rozwinąć firmę.

 

Źródło: 

  • https://www.private-equity.pl/fundusze-seed-capital/ 
  • https://www.tonyrobbins.com/business/signs-of-a-bad-business-partner/
  • https://www.productplan.com/glossary/minimum-viable-product/ 
  • https://www.inc.com/david-finkel/anxiety-is-common-among-entrepreneurs-here-are-4-tips-to-help-soothe-your-nerves.html 
  • https://startup.pfr.pl/pl/aktualnosci/kim-jest-aniol-biznesu-i-jak-zdobyc-jego-wsparcie/
  • https://questus.pl/blog/10-modeli-biznesowych-ktore-zrewolucjonizowaly-swiat/
  • https://startup.pfr.pl/pl/baza-wiedzy/artykuly/co-to-jest-model-biznesowy-i-jak-go-zweryfikowac/
  • http://www.zywieckiraj.pl/en/projekty-grantowe-3/poradnik-grantobiorcy/190-granty 
  • https://natemat.pl/36683,jak-polak-nie-decyduje-niepodejmowanie-decyzji-to-nasza-narodowa-strategia
  • https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-8-sposobow-na-dofinansowanie-dla-firm
  • https://www.damianrams.pl/kpi/
  • https://ibd.pl/doradztwo-i-badania/doradztwo-w-sprzedazy-i-marketingu/strategia-dystrybucji-i-dotarcia-do-rynku-route-to-market/
  • https://entrepreneurhandbook.co.uk/right-route-to-market/
  • https://eu.knoxnews.com/story/money/business/2019/07/10/dangers-neglecting-market-research-cathy-ackermann/1681472001/
  • https://blog.hubspot.com/marketing/market-research-buyers-journey-guide
  • https://www.entrepreneurshipinabox.com/418/3-levels-unique-business-idea/

 

Opublikowano